| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Svante388

|
Skrivet: Tis Mar 16, 2010 10:45 Rubrik: Skydda ympar med paraffin |
|
|
Jag har läst någonstans att man kan skydda ympar mot uttorkning med paraffin (syltparaffin). Jag kommer inte ihåg hur det skulle gå till - om man skulle doppa ymparna i smält paraffin innan man ympade in dom eller på något sätt applicera paraffinet när väl ymparna fått sin plats på trädet. Idén låter väl inte så tokig. Paraffinet smälter först vid 50 grader och frågan är om det kunde skada ymparna?
Är det någon som har erfarenhet med detta? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jonas

|
Skrivet: Fre Mar 19, 2010 20:30 Rubrik: |
|
|
Jag har ingen egen erfarenhet men har också ett minne av att jag har läst om att man har doppat ympar i paraffin främst när man till exempel har skickat ympris med post eller båt långa stäckor. Detta gör väl att fukten innehålls och ympriset får en lång hållbarhet trots att man har begränsad kontroll på temperatur och fuktighet i omkringliggande miljö.
Jag tror att tätningen och vidhäftningen borde vara begränsad om man använder paraffin vid själva ympningen.
Vad gäller temperaturen så kan man ju doppa fingret i paraffin ett kort ögonblick utan skada men man skall ju inte vara för långsam - gissningsvis gäller ungefär samma sak för ympriset. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svante388

|
Skrivet: Lör Mar 20, 2010 10:12 Rubrik: |
|
|
Jag ska testa detta på ett par prov-ympar i år för att få klarhet. Jag återkommer med resultatet. Kanske blir det en fullträff !!!
/Svante |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jonas

|
Skrivet: Lör Mar 20, 2010 22:08 Rubrik: |
|
|
Kom efter ett tag på var jag hade läst om paraffinering och det är Charles Reimer som skriver i Sveriges Pomologiska Förenings ströskrift no 9, Omförädling av fruktträd, 6:e upplagan tryckt 1951.
Han nämner att ympris kan skyddas genom att doppas i paraffin och sedan packeteras i tex fuktig mossa för att klara en transport över till Amerika. Det är ju några år sedan det skrevs, men metoden borde ju fortfarande vara gångbar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svante388

|
Skrivet: Sön Mar 21, 2010 17:08 Rubrik: |
|
|
Jag påminner mig ha läst att "när knoppen sväller så spricker paraffinet." Det betyder att de paraffinerade ymparna satt på träden. I det här fallet handlade det alltså inte om förvaring utan syftet var att skydda de inympade kvistarna mot uttorkning.
/Svante |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svante388

|
Skrivet: Lör Apr 24, 2010 19:19 Rubrik: |
|
|
Nu har jag testat lite med ympar som jag doppat i syltparaffin. Det ser inte dumt ut. Skulle kunna tänka mig att detta ger ett bra skydd mot uttorkning tills ymparna tar sig. ”So far so good,” så att säga. Nu återstår bara att se om dom ”tänder” för att få visshet i om det ca 50 grader varma paraffinet inte skadat ymparna. Återkommer med resultatet.
/Svante |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svante388

|
Skrivet: Tis Jul 20, 2010 18:55 Rubrik: Skydda ympar med paraffin (fortsättning) |
|
|
Nu är det så dags. Jag skrev att jag skulle komma tillbaks med resultatet av mina experiment.
Att paraffinera ymparna blev helt och hållet lyckat. Resultatet blev att 99% av alla ymparna tände och då handlar det i alla fall om runt 25 stycken. Flera faktorer spelar naturligtvis in när man ympar men att paraffinera ympriset är i alla fall något jag kan rekommendera.
Eftersom jag inte har några bra erfarenheter med barkymp använde jag mig i år av skarv- och läggymp. En fördel som jag ser är att man då kan ympa tidigare på säsongen. Å andra sidan är det då viktigt att skydda ymparna mot uttorkning. För min del blev det i början av april i zon 3.
Under följande länk har jag dokumenterat det hela:
http://malus-domestica.webs.com/paraffinerat_ympris.html
/Svante |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Lasse H
|
Skrivet: Fre Jul 23, 2010 22:57 Rubrik: |
|
|
| Bra tips! Skall prova detta nästa år eftersom jag två år i rad haft problem med uttorkat ympris (glömt återfukta vid förvaring i kylskåp) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|