Forumstart Sveriges Pomologiska Sällskap
Diskussioner om allt inom det pomologiska området.

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 

JULI

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Trädgårdsblogg
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Lasse H

Från: Huddinge

InläggSkrivet: Fre Jul 23, 2010 23:37    Rubrik: JULI Citera

Här i väst, N Bohuslän, frodas växtligheten, ingen tillstymmelse till torka. 73 mm i juli och 54 i juni, tydligen fullt tillräckligt.
Jag har lite kvar att lära vad gäller ympning, men eftersom årets misslyckade ympar berodde på att dom var uttorkade redan från början finns det kanske hopp. 7 av 10 lyckades i alla fall. Äppelskörden blir den bästa hittills sedan plantering 2004. Grenarna dignar av kart. Borde gallra friskt men det tar emot. Får väl lära av ev misstag. T o m på två fjolårsplanterade träd, Oranie och Stor Klar Astrakan, blir det några frukter. Skall bli intressant att få se ett S K A i verklighet eftersom jag misstänker att ett träd vi hade i min barndom hade några gener från detta. Det var ett gudomligt gott sommaräpple med grön grundfärg, röda strimmor på solsidan, mognade i augusti med stora äpplen som sprack upp vid övermognad. Har aldrig känt denna smak hos något annat äpple. Det är min stora äppeldröm att hitta något liknande. Helt säkert var det en kärnsådd.
Körsbärsskörden blev noll, dels pga dålig blomning och dels pga de käcka skatorna och koltrastarna. Evil or Very Mad
Plommonträden ger i alla fall några smakex. Tänker prova att ympa in ett antal nya sorter nästa år , Jubileum, Opal, Sviskon t ex.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas

Från: Järbo

InläggSkrivet: Tor Aug 12, 2010 10:57    Rubrik: Citera

Det låter som att det skulle kunna vara en stor klar som du beskriver, jag kommer också ihåg det som mycket speciellt när jag på sensommaren hittade glasiga äpplen från denna sort.

Återkom med hur du lyckas med plommonympningen...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Trädgårdsblogg Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet