Lasse H
|
Skrivet: Fre Jul 23, 2010 23:37 Rubrik: JULI |
|
|
Här i väst, N Bohuslän, frodas växtligheten, ingen tillstymmelse till torka. 73 mm i juli och 54 i juni, tydligen fullt tillräckligt.
Jag har lite kvar att lära vad gäller ympning, men eftersom årets misslyckade ympar berodde på att dom var uttorkade redan från början finns det kanske hopp. 7 av 10 lyckades i alla fall. Äppelskörden blir den bästa hittills sedan plantering 2004. Grenarna dignar av kart. Borde gallra friskt men det tar emot. Får väl lära av ev misstag. T o m på två fjolårsplanterade träd, Oranie och Stor Klar Astrakan, blir det några frukter. Skall bli intressant att få se ett S K A i verklighet eftersom jag misstänker att ett träd vi hade i min barndom hade några gener från detta. Det var ett gudomligt gott sommaräpple med grön grundfärg, röda strimmor på solsidan, mognade i augusti med stora äpplen som sprack upp vid övermognad. Har aldrig känt denna smak hos något annat äpple. Det är min stora äppeldröm att hitta något liknande. Helt säkert var det en kärnsådd.
Körsbärsskörden blev noll, dels pga dålig blomning och dels pga de käcka skatorna och koltrastarna.
Plommonträden ger i alla fall några smakex. Tänker prova att ympa in ett antal nya sorter nästa år , Jubileum, Opal, Sviskon t ex. |
|